contoh folio isu kesesakan jalan raya 2008

senarai kandungan

  1. penghargaan
  2. pendahuluan
  3. objektif kajian
  4. kawasan kajian
  5. kaedah kajian
  6. hasil kajian rumusan
  7. lampiran
  8. rujukan


penghargaan


saya (nama) dari tingkatan (kelas) ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam membantu saya menyiapkan dan menjayakan kerja kursus geografi ini .pertamanya saya ingin mengucakan terima kasih kepada kedua ibubapa saya iaitu (nama bapa) dan (nama ibu)yang telah memberi saya dorongan dan bantuan serta mengeluarkan perbelanjaan untuk menjalankan kajian ini .

kedua, terima kasih diucapkan kepada pengetua sekolah saya (nama pengetua),guru geografi saya iaitu (nama guru).akhir sekali ,ribuan terima kasih diucapkan kepada rakan rakan kerana telah memberi dorongan dan bantuan sepanjang kajian inidilaksanakan dan disiapkan .

pendahuluan

bagi memenuhi sukatan pelajaran geografi,murid tingkatan 2 diwajibkan menjalankan kajian amali di lapangan .kajian ini dijalankan selepas waktu sekolah .murid2 diberi peluang memilih tajuk masing2.

saya telah dijalankan di (tempat kajian ).masa yang diberikan untuk manjalankan kajian ini ialah 8 minggu.setiap palajar perlu menulis laporan lengkap tentang kajian yang telah dijalankan .

objekif kajian

  1. mengkaji kesesakan jalan raya
  2. mengkaji kesan negatif kesesakan jalan raya
  3. mencadangkan langkah2 mengatasi kesesakan lalu lintas

kawasan kajian

saya telah memilih jalan pekan kapar sebagai kawasan kajian saya .saya memilih tempat kajian kerana tempat kajian berdekatan dengan tempat tinggal saya .tujuan saya memilih tempat kajian kerana saya ingin mengatahui berapa kali tempat kajian mengalami kesesakan jalan raya .jalan raya pekan kapar terletak di pekan kapar dan ia terletak di daerah klang.kawasan kajian ini.ditadbir oleh majlis perbandaran klang,Selangor Darul Ehsan .Jalan Raya pekan kapar,terletak di sebelah barat daya klang iaitu kira2 10 kilometer dari bandar Klang.Sebelum jalan ini dibina,kawasan ini adalah sebuah ladang kelapa sawit .jalan ini menghubungkan kepada 3 tempat pekan meru ,kuala selangor dan klang.jalan raya pekan kapar dibina kawasan yang rata




peta (peta tempat kajian)
untuk mendapatkan peta klik disini



kaedah kajian

kaedah kajian yang telah saya jalankan
  1. kaedah kajian
  2. pembacaan
  3. internet
hasil kajian


daripada hasil maklumat yang saya perolehi ,bahawa
kesesakan jalan raya berlaku apabila berlaku kemalangan ,pembetulan jalan atau semasa lampu trafik light rosak .selain itu ,kesesakan jalan raya juga berlaku semasa palajar sekolah balik dari sekolah .kesesakan biasanya berlaku pada waktu pagi .disebalah muka surat ini ada jadual dan graf yang telah saya kaji pada hari jumaat


(graf)




jadual
pukul kereta lori motor bas
8.45-9.15 195 70 98 8
9.15-9.45 145 82 67 3
9.45-10.15 125 72 74 5
10.15-10.45 115 63 66 4



tafsiran graf


jadual a dan b menunjukkan jumlah kenderaan yang lalu di jalan kapar pada 5/9/08 dan pada hari jumaat .kedua dua jadual dan graf tersebut telah membandingkan jumlah kenderaan
yang lalu di jalan pekan kapar diantara pada pukul 8.45-9.15,9.15-9.45,9.45-10.15dan10.15-10.45.kereta yang paling banyak lalu di jalan kapar pekan kapar ialah 8.45-9.15 iaitu sebanyak 195,berbanding,pada pukul 9.15-9.45,145 pada pukul 9.15-10.15, 125 dan pada pukul10.15-10.45 sebanyak 115 .jumlah lori paling banyak lalu di jalan kapar pada pukul 9.15-9.45 iaitu sebanyak 82 buah lori 8.45-9.15 ,9.45-10.15 dan 10.15-10.45mencatatkan 70,72, dan 63 buah lori .jumlah motor yang paling banyak lalu di jalan pekan kapar adalahpada pukul 8.45-9.15 sebanyak 98 ,namun demikian 9.15-9.45,9.45-10.15,10.15-10.45 mencatatkan sebanyak 67,74 dan 66 buah motor.jumlah bas yang banyak lalu di jalan pekan kapar ,ialah pada pukul 8.45-9.15 sebanyak 8 buah bas manakala 9.15-9.45,9.45-10.15,10.15-10.45 mencatatkan sebanyak 3,5, dan 4.secara keseluruhannya kenderaan yang palin banyak lalu i jalan pekan kapar ialah kereta iaitu sebanyak 580 .manakala lori,motor dan bas sebanyak 287,305 dan20 buah kenderaan

antara faktor fonomena ini berlaku
  • pekan dan bandar menjadi tumpuan para pekerja dan orang ramai
  • masyarakat tidak mengunakan kenderaan awam
  • perkhidmatan pengkangkutan awam masih kurang sempurna pemanu kenderaan tidak menghormati paraturan jalan
  • pusat pentadbiran terletak di bandar atau pekan

kesan negatif kesesakan jalan raya

  • pekerja swasta ataupun kerajaan lewat datang ke tempat kerja
  • membuang masa dan menghabiskan minyak kereta
  • pencemaran udara dan bunyi
  • menambahkan tekanan perasaan
langkah mengatasi fonomena ini
  • jabatan kerja raya mesilah proaktif dan memantau sebarang kelemahan
  • bilangan kenderaan awam mestilah ditambah
  • berkongsi kereta


rumusan

hasil daripada kajia yang telah saya jalankan menunjukkan kesesakan jalan raya terjadi apabila berlaku pembetulan kerosakan jalan raya ,kemalangan dan lampu trafik light rosak .selain itu kesesakan jalan raya memberi kesan negatif kepada penguna jalan raya di pekan kapar antaranya pekerja swasta dan kerajaan ini kerana mereka akan lewat datang ke tempat kerja .di samping itu ,kesesakan jalan raya juga membuang masa penguna jalan raya

akhirnya saya mencadangkan supaya masyarakat di pekan kapar ,berkongsi kereta atau menunakan kenderaan awam .tambahan pula ,dengan cara ini bukan sahaja dapat mengurangkan kesesakan jalan raya malah dapat mengurangkan pencemaran udara dan bunyi

No comments:

Post a Comment