folio Geografi 2009

minta maaf folio ni x complete 


Objektif kajian saya ialah : 

1. Untuk mengakaji jenis-jenis kegiatan ekonomi di kawasan saya dan negara Thailand. 

2. Untuk mengkaji sumbangan kegiatan ekonomi kepada Negara. 


3. Untuk mengkaji kesan-kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. 

4. Untuk mengkaji langkah-langkah bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi kepada alan sekitar. 


Kawasan kajian saya ialah kawasan Bintong. Kawasan ini mempunyai kegiatan okonomi pertanian dan perikanan ikan air tawar. Antara kegiatan yang dijalankan ialah seperti sawah padi, penanaman buah-buahan dan menternak ikan air tawar. 

Kawasan kajian ini terletak lebin kurang 3 kilometer ibu negeri Perlis. 

Dalam kajian yang telah dilakukan oleh saya, antara kaedah-kaedah yang telah digunakan ialah : 

1. Pemerhatian. Saya telah melawat kawasan kajian saya bersama-sama keluarga saya 
untuk melihat kegiatan jenis-jenis ekonomi kawasan tersebut. 

2. Temu bual. Saya juga sempat untuk menemu bual beberapa orang penduduk di 
kawasan Bintong bagi mendapatkan maklumat-maklumat penting. 

3. Soal selidik. Saya telah membuat soal selidik di kawasan perumahan saya serta 
penduduk-penduduk kampung berdekatan. 

4. Rujukan. Saya telah membuat banyak rujukan pada buku teks Geografi tingkatan 3, 
contoh folio tingkatan tiga tahun lepas, internet, buku ilmiah dan sebagainya. 

Jenis-jenis kegiatan ekonomi 

Setelah selesai melakukan kajian tentang kegiatan ekonomi. Saya telah dapat mengenal pasti beberapa jenis kegiatan okonomi di kawasan kajian saya. Antaranya ialah : 

Kawasan Bintong 

1. Pertanian. Kegiatan ekonomi pertanian ini melibatkan aktiviti seperti 
menanam padi, menanam buah-buahan seperti mangga, cili, sayur-sayuran dan 
sebagainya. 

2. Perikanan. Kegiatan ekonomi perikanan dikawasan ini ialah perikan ait tawar. Antara ternakanya ialah ikan tilapia merah, keli, haruan, selat, kap merah dan sebagainya. 

3. Perkhidmatan. Kegiatan ekonomi perkidmatan dikwasan ini ialah seperti pelancongan, pegangkutan dan perhubungan, kewangan dan perbankan, dan pendidikan 

Negara Thailand 

1.Sumbangan kegiatan ekonomi terhadap kawasan kajian Kawasan Bintong 

Antara sumbangan kegiatan ekonomi di kawasan ini adalah : 

1.Peluang pekerjaan. 
Ia telah menyediakan peluang pekerjaan yang benyak dalam 
sektor pertanian seperti pesawah padi, pekebun, penternak ikan. Di samping itu ia juga menyediakan peluang pekerjaan dalam sektor perkidmatan kepada sesiapa yang mempunyai taraf pendidikan yang tinggi seperti guru, pegawai bank, dan sebaginya. 

2.Pendapatan. 
Kawasan ini juga membantu dalam pendapatan Negara dalam ekonomi pertanian seperti mengekspot padi, sayur-sayuran dan sebasgainya. 

3.Kemudahan infranstuktur. 
Kawasan ini dapat pelbagai keudahan infranstruktur seperti sekolah, universiti dan banyak lagi. 

Negara Thailand 
Antara sumbangan kegiatan ekonomi terhadap Negara ini adalah : 
1 Peluang pekerjaan. 
2. Pendapatan. 

Kesan-kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar 
Kawasan Bintong 
Antara kesan-kesan kegiatan ekonomi terhadap kawasan ini ialah : 
1.Pencemaran. 
Kegunaan racun perosak serangga untuk di sawah padi, ladang-ladang, dan kebun-kebun sayuran menyebabkan banyak bahan-bahan bahaya terbebas ke udara. Disamping itu pebakaran jeramit padi menyebabkan pencemaran udara. Ini berlaku apabila tiba musim menuai padi dijalankan. 

2.Penipisan ozon. 
Pelepasan CFC ke udara menyebabkan penipisan ozon. Ini disebabkan kebocoran saluran penghawa dingin di tempat-tempat tertentu seperti di sekolah, bank, dan sebagainya. 

3.Kepupusan sumber. 
Penebangan hutan dijalankan untuk membangunkan kawasan dalam sektor perkhidmatan menyebabkan kepupusan sumber berlaku 

Negara Thailand 
Antara kesan-kesan kegiatan ekonomi terhadap Negara ini ialah: 

1.Pencemaran. 
Kegunaan racun perosak serangga yang banyak untuk pertanian menyebabkan banyak sisa-sisa racun atau bahan kimia mengalir ke sungai. Pertambahan kenderaan-kenderaan menyebabkan banyak asap di bebaskan ke udara terutamanya asap hitam. 

2.Pulau haba. 
Pembangunan yang pesat seperti pembinaan banyak banggunan pencakar langit menyebabkan berlakunya pulau haba. 

3.Kepupusan sumber. 
Penebangan hutan yang dilakukan untuk pembinaan kawasan pelancongan menyebabkan kepupusan flora dan fauna. 

4.Hakisan tanah. 
Penebangan pokok-pokok dikawasan tinggi menyebabkan hakisan tanh berlaku. 

RUMUSAN 
Setelah selesai melakukan kajian saya telah dapat mengenal pasti beberapa jenis 
kegiatan ekonomi yang dijalankan seperti pertanian,perkhidmatan dan perikanan. Di samping itu saya telah mengenal pasti sumbangan kegiatan ekonomi seperti peluang pekerjaan, pendapatan kepada negara, dan sebagainya. Saya juga telah mengenal pasti kesan-kesan kegiatan ekonomi seperti kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon, dan pencemaran. Akhir sekali saya juga telah mengenal pasti langkah-langkah untuk mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar seperti pengurangan penggunaan racun perosak serangga, pembaikkan kebocoran penghawa dingin serta alat-alat yang boleh menyebabkan pelepasan CFC dan pengharaman pembakaran secara terbuka.

7 comments:

shafiqah said...

lagu standing on the shore memang best (empire of the sun )lagu ni kenapa x de kat malaysia

Anonymous said...

saya nak contoh borang soal selidik.........

asdfghj said...

x cantek la awak punya blogger....

爱书的鲸鱼 said...

thx very much~u help me so much~

Anonymous said...

perh ape nie???

Anonymous said...

thanks~

Anonymous said...

hontou ni arigatou ghozaimasu

Post a Comment